۳ آبان ۱۴۰۳، ۱۵:۲۹

معاون شهردار تهران تاکید کرد؛

مردمی سازی تنها راه موفقیت در حوزه فرهنگ است

مردمی سازی تنها راه موفقیت در حوزه فرهنگ است

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: مردمی سازی حوزه فرهنگ تنها راهی است که در حوزه فرهنگی و اجتماعی برای تحقق اهداف و برنامه‌ها در پیش داریم و باید در این مسیر حرکت کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، محمد امین توکلی زاده در نشست مشترک مدیران ستادی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با مدیران اجتماعی و فرهنگی منطقه ۲۱ که در طرح «قرار خدمت» برگزار شد با بیان این مطلب اظهارداشت: مردمی سازی در قالب طرح شهید آرمان، قهرمان شهر و موضوعات دیگر در حال دنبال شدن است اما هنوز کارهای بزرگی در پیش داریم که باید انجام شود.

وی اضافه کرد: شهرداری زیرساخت‌هایی دارد که این زیرساخت‌ها برای آن یک مزیت است اما این مزیت اکنون تبدیل به یک مسئله برای شهرداری شده است، چراکه به دلیل آماده بودن زیرساخت‌ها منتظر هستیم تا مردم به ما مراجعه کنند. این نگاه تحرک و پویایی را از شهرداری گرفته است. این زیرساخت‌ها باید با تکنولوژی که ایجاد می‌کنیم در اختیار مردم قرار بگیرد تا مردمی‌سازی محقق شود.

توکلی زاده با بیان اینکه در سه سال گذشته وارد عرصه خیابان شدیم تا کار فرهنگی در بطن جامعه جریان پیدا کند، اظهار داشت: نباید منتظر ماند تا مردم به ما مراجعه کنند. با این نگرش وارد خیابان شدیم و توانستیم با جریان‌های مردمی ارتباط برقرار کنیم و با کمک آنان برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی را اجرا کنیم.

وی اضافه کرد: موانعی در مسیر مردمی‌سازی امور در مدیریت شهری وجود دارد اما به رغم این موانع توانسته‌ایم با پیدا کردن راهکارهایی روند مردمی‌سازی را سرعت ببخشیم. اکنون از محل درآمد سرای محله، در حال اجرای رخدادهای اجتماعی و فرهنگی در مناطق و محله هستیم و توانسته‌ایم ارتباط خود را با مسجد، تشکل‌های مردم نهاد، خیریه‌ها و… تقویت کنیم که این موضوع نشان‌دهنده ظرفیت بالای شهرداری در اجرای برنامه‌ها به شکل مردمی است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه در نگاه نخست انجام کار به شکل مردمی سخت و ناشدنی است، ادامه داد: وقتی مردم و مجموعه‌های مردمی متوجه عملکرد ما و رویکردهایی که در حوزه اجتماعی و فرهنگی دنبال می‌کنیم می‌شوند، خود مشتاق همکاری و تعامل خواهند شد. در چنین شرایطی می‌توانیم از ظرفیت نخبگانی محله استفاده و با بکارگیری ایده‌های انان این ظرفیت را به شکل حداکثری به کار بگیریم.

توکلی زاده با بیان اینکه در همه برش‌های فرهنگی می‌توان مردمی سازی را محقق کرد، گفت: بخش‌های فرهنگی در سه سال گذشته در مردمی‌سازی برنامه‌های خود به دلیل علاقه شهروندان به رویدادهای دینی و آئینی پیشروترین بخش اجتماعی و فرهنگی در شهر بوده است. لازم است این رویکرد و نگاه به سایر بخش‌های اجتماعی در مدیریت شهری نیز تسری یابد.

تصدی گری آفت حوزه فرهنگ است

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، تصدی گری در حوزه فرهنگ را افت این عرصه دانست و اظهار داشت: هر چه تصدی گری به دست مردم باشد اقدامات مؤثرتر و ماندگارتر خواهد بود. نباید به داشته‌های فرهنگی و اجتماعی خود اکتفا کنیم بلکه باید برنامه‌های خود را در عرصه‌هایی که مردم حضور دارند منتقل کرده و اجرا کنیم تا مردم بتوانند با کمترین بروکراسی اداری و سهل الوصول‌ترین روش ممکن در برنامه‌های مدیریت شهری حضور پیدا کنند.

توکلی زاده با بیان اینکه باید خیمه خود را در محل تجمع مردم برقرار کنیم، ادامه داد: باید محله را با کمک مردم، نقطه به نقطه ایمن سازی فرهنگی کنیم تا شهروندان به ما مراجعه کنند و بتوانیم خدمات خوبی را به آنان ارائه کنیم.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از اقدامات انجام شده در حوزه اجتماعی و فرهنگی منطقه ۲۱ گفت: فضای کار وتلاش در منطقه آغاز و ریل گذاری و سیاست‌ها به درستی انجام شده است. این موضوع سبب حرکت درست سازمانی مدیریت شهری منطقه برای رسیدن به اهداف کلان شهرداری در این خطه از پایتخت شده است.

توکلی زاده با تاکید بر اینکه برای پاسخ به مطالبات مردم در منطقه، مسئولان مدیریت شهری باید نیازهای محله و منطقه را به خوبی احصا کنند، اظهار داشت: باید محله و منطقه را خوب بشناسیم و برای آسیب‌ها و مشکلات آن برنامه داشته باشیم تا رضایت مردم از اقدامات انجام شده جلب شود.

وی به سند تحول منطقه اشاره و با بیان اینکه سند تحول منطقه یک ساله است و در راستای آینده پژوهی باید سند تعالی منطقه نیز تدوین شود، افزود: سند تعالی منطقه نشانگر آینده منطقه است. این سند باید تدوین و نهایی شود تا بتوانیم با پیش بینی موضوعات آینده برای آن راهکار داشته باشیم.

در پایان این نشست، مدیران ستادی و مدیران اجتماعی و فرهنگی منطقه به طرح موضوعات و دیدگاه‌های خود درباره مسائل منطقه پرداختند.

تأمین اعتبار ساخت سالن‌های ورزشی بانوان، تقویت ارتباط صنعت و خانه در راستای کارآفرینی با همکاری واحدهای صنعتی، برگزاری رویداد مشترک با مدیران واحدهای صنعتی در کسب و کار و مسئولیت اجتماعی، طراحی فراهنگ در شهرک‌های احداث شده از سوی سازمان‌ها، تجهیز و آغاز به کار مدرن ترین مرکز جامعه پذیری و صیانت منطقه، پیشنهاد ساخت شهردخت، از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

کد خبر 6267391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha